TIGER STYLE VS. SNAKE STYLE

James P. Blaise
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Po opublikowaniu poprzedniego artykułu "Sekretny Styl rodzinyYang", otrzymałem wiele emaili z Polski. Osoby zainteresowane Snake Style, prosiły o głębsze wyjaśnienie "nagłego pojawienia się" tego stylu. Aby odpowiedzieć na ich mnogie pytania spróbuję opisać historię stylu Yang z mało znanej dotychczas perspektywy.

Yang Lu Chan otrzymał nauki Tai Chi Chan od Chang Hsing, członka klanu Chen. Według historyków TCC ta nauka obejmowała głównie starszą (lao) i obszerniejszą (ta) wersję Pierwszej Formy (13 Pozycji) oraz Drugą Formę (Pao Chui). W tym okresie YLC był regularnym praktykantem stylu Chen. Powrócił do swojego miasta Yung Nien i tego właśnie stylu nauczał osobę Wu Yu Hsiang, dzięki której został później przedstawiony manczurskim księciom w Pekinie.

Pomimo osiągnięcia wysokiego poziomu, YLC był nadal niezadowolony z jakości swojej sztuki. To skłoniło go do powrotu do swojego starego mistrza po zaawansowane instrukcje. Chang Hsing przychylił się jego prośbie podając mu przekaz Chang Sang Fenga, Chiang Fa i Wang Tsung Yueha. Nowe nauki pozwoliły mu zrozumieć, że źródłem sztuki Tai Chi Chan był Taoizm. Po tym wydarzył się mało znany fakt, który został odnotowany w biografii Yang Lu Chana (1). YLC odbył podróż w góry Wu Tang w poszukiwaniu nowego mistrza. Tamże studiował taoistyczną jogę, "miękki" aspekt sztuk walki i rozwiną push hands. Prawdopodobnie nigdy się nie dowiemy, kogo tam spotkał i co wpłynęło na jego zrozumienie wewnętrznych sztuk walki. Może otrzymał przekaz od nieznanego taoistycznego mistrza, a może było to wynikiem jego własnego geniuszu. Tak czy inaczej, jego pobyt w górach Wu Tang stał się kluczowym momentem w kreacji Stylu Yang. YLC powrócił stamtąd ze swoim własnym stylem i był już w pełni zrealizowanym mistrzem. Jego nowy styl różnił się wyraźnie od stylu Chen. Aby rozwinąć siłę wewnętrzną, wybrał drogę na bazie stu procentowej elastyczności. Stąd nazwa "Miękki Box". Jego umiejętności zrobiły tak wielkie wrażenie na arystokracji w Pekinie, że YLC stał się prywatnym nauczycielem ośmiu manczurskich księci i zyskał przydomek "Eight Lords".

Dzisiaj trudno jest powiedzieć, do jakiego stopnia YLC i jego synowie przekazywali ich sztukę. Istnieją świadectwa mówiące wyraźnie, że ich uczniowie otrzymywali tylko część nauk, a reszta sekretów była trzymana dla rodziny. Jakakolwiek była by prawda, żaden z tych uczniów nie stał się znanym mistrzem stylu Yang, który mógłby przekazać nauki następnej generacji. Pamiętajmy również, że wielu z nich zginęło podczas Rebelii Boxerów w roku 1900, dotyczy to samego syna Yang Lu Chana, Yang Pan Hou. Dodajmy do tego, że w następnej trzeciej generacji syn Yang Chien Houa, Yang Shao Hou nauczał tylko garstkę osób, głównie kuzynów, którzy po jego śmierci zdecydowali, że nie będą publicznie uczyć tego co zostało im przekazane. Ostatecznie, wypada na to, że wszystko co wiemy obecnie na temat TCC stylu Yang pochodzi od jednej i jedynej osoby Yang Cheng Fu.

W tym miejscu należy zadać pytanie czy YCF naprawdę nauczał stylu, jaki otrzymał od swojego ojca?
Zastanówmy się nad faktem powszechnie znanym, dlaczego YCF w pewnym momencie poważnie zmienił swój sposób wykonywania formy? Zadziwiające jest to, że gdy na początku lat dwudziestych, kiedy nauczał jeszcze dosyć małe grono osób, jego pozycje były wyraźnie pochylone z rękami często trzymanymi wąsko i blisko ciała. Natomiast, gdy zaczął nauczać publicznie szerokie masy, jego pozycje stały się zupełnie wyprostowane z obszernie otwartymi i daleko rozciągniętymi rękami. Czyżby styl Yang Lu Chana był tak niedoskonały, że YCF potrzebował zmienić go do tego stopnia? Najlepszą odpowiedzią na to pytanie jest wypowiedz Yiu Chuna, kuzyna i studenta Yang Shao Houa (czyli starszego brata YCF), pochodząca z lat 70 tych. Mówi on, wprost, że istnieją dwa style Yang. Pierwszy to ten, który został stworzony przez Yang Lu Chana, a drugi to ten, który naucza YCF. Ten drugi styl jest czystą inwencją Yang Cheng Fu, stworzoną dla jego najlepszej, najbogatszej i najlepiej płacącej klienteli, czyli inteligencji i burżuazji tamtych czasów. Styl, który Yiu Chun nauczył się od Yang Shao Hou był inny od tego czego nauczał YCF i nie był nigdy wykonywany powolnie. YCF również praktykował ten styl, natomiast nauczał coś innego. Coś, co nie było niczym więcej niż powolną i łatwą gimnastyką dobrą dla zdrowia. Członkowie rodziny Yang nazywali ten nowy styl Stylem Tygrysa (Tiger Style), lub Stylem do nauczania (Teaching Style). Ten właśnie styl uległ szerokiemu rozpowszechnieniu, zaś prawdziwy styl Yang Lu Chana, przekazywany wyłącznie w rodzinie, został nazwany Stylem Węża (Snake Style). To jest powodem, dla którego za naszych czasów prawie nikt nie jest w stanie zademonstrować tej realnej wewnętrznej energii. Styl Tygrysa nie umożliwia rozwinięcia tej siły z prostego faktu, że nie zawiera on wiedzy, w jaki sposób tego dokonać. Jest on tylko zewnętrzną, powierzchowną i ułatwioną formą prawdziwej praktyki. Po piętnastu latach praktyki takiego stylu otrzymanego od mistrza Chu King Hung uważam że jest on bez wielkiej wartości.

Opublikowanie na Internecie filmu z Yang Sau Chungiem (http://www.youtube.com/) wykonującego formę pozwala nam zobaczyć, do jakiego stopnia rzeczywisty styl rodziny Yang jest różny od Tai Chi które są praktykowane obecnie. Wiele osób zostało zaskoczonych tym nagraniem. Rozumiem dobrze to zamieszanie. To co ja sam ćwiczyłem poprzednio przez długie lata nie miało wiele wspólnego z tym co prezentuje YSC w swojej formie! Tutaj nie należy mieć żadnych wątpliwości, jeśli ktokolwiek otrzymał cokolwiek od osoby Yang Cheng Fu to był to przede wszystkim i w pierwszej kolejności jego pierworodny syn Yang Sau Chung. Tak więc, powinniśmy traktować to nagranie jako referencje, jako model Tai Chi Chan stylu Yang.

Co do mnie, ten film potwierdził mi tylko to, co już wiedziałem na temat Stylu Węża i to co zaobserwowałem w Tai Chi praktykowanym przez pierwszego discipla YSC, mistrza Ip Tai Taka.

Na zakończenie chciałbym zaprezentować dwie serie zdjęć dwóch osób. Te obydwie osoby uczyły się TC osobiście od YSC. Zobaczmy więc, czego Yang Sau Chung nauczył swojego pierwszego discipla, a czego nauczył jednego ze swoich najważniejszych uczniów, Fong Toa Yiu.

Idąc do góry od dołu, porównywajmy kształt pleców tych dwóch osób (z lewej Ip Tai Tak, z prawej Fong).
Po uderzeniu pięścią, zauważmy jak plecy mistrza Ip się deformują przybierając formę litery "S" gdy wycofuje się do tyłu na prawą nogę. To samo dzieje się w następnym ruchu, gdy powraca na lewą nogę. Plecy są elastyczne i poruszają się jak wąż.

Zerknijmy teraz na plecy pana Fonga w tych samych dwóch ruchach. Jego plecy są zupełnie proste, trzymane sztywno razem podczas przenoszenia ciała na prawo i na lewo, żadnej elastyczności.
To są dwie różne osoby praktykujące dwie różne rzeczy, dwa różne style, zbliżone w wyglądzie wyłącznie w sposób powierzchowny, są dwie różne osoby praktykujące dwie różne rzeczy, dwa różne style, zbliżone w wyglądzie wyłącznie w sposób powierzchowny!

Warto jest to zobaczyć w ruchu, na stronach Roberta Boyd (www.iptaichi.org , sekcja video). To, o czym mówię jest jeszcze bardziej widoczne na filmach. Porównując video "Grandmaster Ip" i "Tiger Style" (ten ostatni z panem Fong) jest jasno widoczne, że te dwie osoby poruszają się w odmienny sposób. Dodajmy tutaj, że pan Fong był ważnym uczniem YSC przez 10 lat! Jak jest to możliwe? To jest bardzo proste: Ip Tai Tak był dla Yang Sau Chunga jak pierworodny syn i dlatego on otrzymał Snake Style, w ten sam sposób jak sam Yang Sau Chung jako pierworodny syn otrzymał Snake Style od swojego ojca Yang Cheng Fu. Zaś pan Fong był tylko uczniem i dlatego otrzymał tylko Tiger Style nie posiadający żadnej wewnętrznej energii. Ten sam Tiger Style który myśmy wszyscy otrzymali od rodziny Yang...


 1. Biography of Yang Lu Chan, by Sung Fu Ting and Sung Chih Chien, 1966.


 Osoby poważnie zainteresowane Snake Style są zaproszone do skontaktowania się z autorem tego artykułu, który jest w stanie prowadzić korespondencję po polsku, na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.